همشهری آنلاین: مشاور رییس سازمان نقشه‌برداری با بیان این‌ که ایران از نظر تنوع حوادث در زمره پنج کشور اول جهان قرار دارد، گفت: از مجموع ۴۱ حادثه شناخته شده در جهان ۳۱ تا ۳۳ نوع آن در ایران سابقه وقوع دارد.

زلزله

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌رضا قراگزلو امروز در نشست تخصصی "مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی" با اشاره به این که ۸۶ درصد خاک ایران در مناطق زلزله‌خیز قرار دارد، گفت: در میان حوادث طبیعی اهمیت و تبعات ناشی از سیل بالاترین رتبه را در ایران دارد. از عوامل اصلی بروز سیل در حوزه برنامه‌ریزی و داده‌های مکانی می‌توان به عوامل جوی چون وقوع ناپایداری‌های شدید آب‌ و هوایی و جوی و بارش باران شدید و ذوب ناگهانی اشاره کرد.

وی افزود: عوامل دیگری نیز مانند ویژگی‌های متفاوت انواع اراضی، کاربری‌ها و خاک و نفوذپذیری خاک، شیب زیاد در مناطق تحت بارش و وضعیت فرسایش در بروز سیل تاثیرگذارند. عوامل انسان‌ساختی چون بهره‌برداری نامناسب از اراضی، کمبودهای مطالعات توجیهی در برنامه‌ریزی توسعه کالبدی، تخریب روزافزون جنگل‌ها، احداث جاده‌ها، پل‌ها و مناطق مسکونی در مناطق مستعد سیلاب و رودها و عدم مطالعات صحیح ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها در بروز سیل اثرگذار است. علاوه بر آن عدم توجه و اهتمام به آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای در بروز سیل تاثیر داشته است.

کد خبر 437543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha